ازاي تستهدف جمهورك Target Persona

 

يعني ايه Persona اصلا: 

في التسويق كلمة Persona معناها العملاء المحتملين اللي بتحاول تجذبهم بجهودك التسويقية و اللي بترتكز عليهم استراتيجيتك في انشاء قوئم العملاء المحتملين كلها. بتركز اكبر علي احتياجات العملاء المحتملين و المستهلكين للسلعة، و نقاط الالم و عملية الشراء، لو انت فهمت ايه سبب المشكلة اللي عند عميلك و منتجك بيحلها بيقي انت عرفت توصل لعميلك صح. 

شكل المحتوي : 

لو فهمت جمهورك المستهدف صح، هاتعرف تختار الشكل المناسب لعرض منتجك او خدمتك ليهم ، لان المعلومات اللي في المحتوي اللي بتقدمه هاتساعدهم يقضوا علي نقاط الألم و تساعدهم في تحقيق أهدافهم.

علي سبيل المثال : 

لو جمهورك بيهتم بالمحتوي المصور يبقي الانفوجراف و الصور او الفيديو افضل طريقة لتوضيح منتجك و خدمتك، اما لو بيحبوا القراءة فهيكون الـBlog post اقرب طريقة لتوصيل فكرتك. 

فريق المبيعات هنا مهم جدا ، لانهم مصدر مهم جدا علشان تعرف ازاي تتواصل مع عملائك، و ده طبعا بجانب بحثك و تجليلك لجمهورك. 




إرسال تعليق

شاركنا تعليقك (0)

أحدث أقدم