يعني ايه Visual Merchandising، و إيه أهميته؟
1- يعني ايه :
اول حاجة التعريف، تعريف الVisual Merchandising او (VM) هو علم و فن عرض المنتج بشكل جذاب للعميل، بحيث يكون لغة التواصل بين البائع و العميل.
Visual Merchandising is the art and science of presenting products in the most visually appealing way.
2- ليه مهم:
أهمية الVM بجانب طبعا انه جزء من الـ Brand Image، هو انه بيحفز بشدة الـ Impulse Buying، او بمعني اصح انه يشجع العميل للشراء بشكل غير مخطط، يعني العميل او "الزبون" يكون معدي من قدامك يشوف منتجك يقرر يشتري بدون سابق تخطيط لعملية لاشراء دي.
Impulse Buying is an unplanned decision by a consumer to buy a product or service, made just before a purchase.
احصائيات كتير بتؤكد ان اكثر من 50% من المشتريات بتكون غير مخطط ليها و بيتم اتخاذ قرار الشرا في المتجر نفسه.
3- المزيج التسويقي او الـMarketing Mix:
4- التخطيط للـ VM
اول حاجة بتكون من خلال اختيار مكان المتجر نفسه "Store Location" و الـ Layout او الالتصميم، هاتلاقي بعض الماركات العالمية ليها تصميم واحد و شكل معين في محلاتها زي مثلا Zara او H&M h او هايبر ماركت زي Carrefour .التصميمات بتختلف حسب نوع المنتج و تصنيفه و الفئة المستهدفة كمان و بيتم الاختيار بناءا علي التصميم اللي يناسب الـ Brand.
5- الـ Plano Gram:
6- يشمل الـ VM الاهتمام بكل حواس المستهلك داخل الـ Store
جدول يوضح تأثير العطور علي النفسية في المتاجر
جدول يوضح تأثير الألوان علي النفسية في المتاجر
7- عنصر مهم لازم يكون متواجد في الـ VM و هو الـ Fixtures او التركيبات او الاستاندات او الـ Props زي المانيكان في الملابس مثلا، signage او اللافتات التوضيحية و الاهتمام بالواجهة الرئيسية زي الفاترينة او شكل العرض علي الاستاندات و الاهتمام بالمظهر الجمالي Aesthetics و المواد المستخدمة في الحوائط و الأرضيات، و ده لتحديد خط سير العمل من اول دخول العميل للمتجر بتاعك لغاية لما يشتري، و طبعا اهمية انك تحافظ علي نقاط ساخنة اساسية تلفت انتابع العميل و مستوي الأرفف لازم يكون في مستوي معقول للعميل و سهل الوصول إليه.
8- تجربة مميزة او Shopping Experience كل اللي فات ده ده هدفه انك تحفز عملية الشراء و تحقق تجربة تسويق مميزة للعميل علي اد ما تقدر و تحقق الـ Customer Satisfaction "رضاء العميل" و محاولة تحقيق اسعاده Customer Delighting سواء اذا كان منفذ بيع او تقديم خدمة .
9- علشان توصل لأفضل نتيجة في الـ VM لازم يكون مرتبط بشكل أساسي بالبراندينج Branding و سلوك المستهلك Customer Behavior علشان تقدر تحقق اقصي استفادة منه.
10 - و اخيرا في شركات كتير نجحت انها تستغل الVm افضل استغلا علشان تحفز الImpulse Buying و تحسين التجربة الشرائية للعميل. شركات زي IKEA, CVS Pharmacy .
و زي ما قولنا في اول الموضوع ان ده فن و علم في نفس الوقت، لازم تعرف اساسياته كويس و تدرسها و تبدأ منها ، و يظل فيه جزء فني و ابداعي بيختلف فيه من شخص لآخر في ترجمه اساسياته.
المميز بقي كمان انك تقدر تستخدم في Online Shop و تغير في Online Visual Merchandising، الميزة انك تقدر تغير بسهولة و تجرب علشان توصل لنتيجة مميزة تساعدك في تعظيم ارباحك.
إرسال تعليق