استراتيجية المحيط الأزرق و المحيط الاحمر او Red Ocean vs Blue Ocean
يعني ايه، و ليه تم تسميتهم بالأسامي دي ، ده اللي هانعرفه في مقال النهاردة.
للوهلة الأولي ممكن تتخيل ان دي اسماء من علم الاحياء و لا من الجغرافيا، و لكن دول مبدأين مهمين جدا في علم التسويق،تم تقديم المسميات دي في اوائل عام 2000 لما اتنشر كتاب "Blue Ocean Strategy" اللي ألفه Renée Mauborgne و W. Chan Kim
من خلال دراسات واقع الحياة، بيقدم الكتاب رؤية علي استراتيجيات الأعمال المسماه المحيطات الزرقاء و الحمراء، و بيغطي الكتاب قضايا اساسية زي "خلق الطلب" و "مواجهة المنافسة" و حتي في اجراء تحليل للسوق.
المصطلحين دول بيشيروا إلي انواع السوق، و بيوضح طبيعة كل سوق منهم، و هي ببساطة:
المحيط الأحمر:
تشير استراتيجية المحيط الأحمر إلي استراتيجية التسويق التقليدية في التنافس مع المنافسين، و ده بيظهر في العديد من الشركات علي كل شركة تظهر الميزة التنافسية بتاعتها في السوق الحالي. و بصراحة اللي بيستفاد منها هو المشتري او المستهلك لان الشركات بتصراع بعض في سبيل اظهار اكتر مميزات للمستهلك النهائي، فهي بتركز بشكل أكبر علي المشتريين الحاللين بدلا من انشاء عملاء جدد علشان كده بيقدموا خدمات و منتجات افضل لعملائهم.
علي سبيل المثال شركات طيران زي Ryanair و Air Asia Airlines بيتبعوا استراتيجية المحيط الاحمر للتغلب علي منافسيهم.
مثال :
شركة طيران Air Asia شركة طيران مشهورة في ماليزيا. بتجاول دايما التنافس مع شركات الطيران الاخري في ماليزيا، فمثلا شركات زي Firefly و Malindo و Malaysia Airlines، علشان تتغلب عليهم خفضت سعر تذاكر الطيران علي الرحلات الداخلية و الدولية، و بعدها قامت الخطوط الماليزية بتخفيض سعرها عن Air Asia فهما حاليا في قتال علي المنافسة في سوق موجود بالفعل، و المستفيد هو المستهلك النهائي. و ده مثال واضح جدا عن استراتيجية المحيط الأحمر.
مزايا استراتيجية المحيط الأحمر:
1- السوق موجود بالفعل، فمفيش داعي انك تخلق سوق جديد
2- تتمتع الخدمات اللي انت بتقدمها اصلا بطلب من الجمهور، يعني العملاء عاوزين المنتج بتاعك، و ده بيخلي الشركات الجديدة تقدر تستفيد من نفس الجمهور لو قدمت عروض احسن. و كمان تقدر تعين موظفين شاطرين بسهولة لان السوق فيه موظفين كتير لنفس المجال.
3- تقدر الشركات الجديدة تحسن منتجاتها من خلال انها تعرف عيوب المنافسين و تلعب عليها.
عيوب استراتيجية المحيط الأحمر:
1- المنافسين عندهم خبرة في السوق صعب التغلب عليها.
2- الشركة بتحتاج تركز علي التكلفة و كمان التميز في منتجها، و ده صعب التحقيق في ظل المنافسة القوية من منافس قوي.
المحيط الأزرق:
استراتيجية النحيط الأزرق بتشير إلي سياسة تسويق جديدة بتركز بشكل أكبر علي الابتكار و إعادة اختراع او ابتكار منتج او خدمة بدل ما ادخل السوق و انافس بطريقة مباشرة. ، فهي عملية لفتح سوق جديد و خلق طلب جديد و مفيش فيه منافسة.
علي سبيل المثال :
استراتيجيات السوق الازرق حوالينا في كل مكان، في جميع انحاء العالم، و ده مقابل المزيا اللي هاتحصل عليها الشركات : زي (Netflix و Canon و iTunes و Cemex و Philips و NetJets و Curves و JCDecaux و Quicken و Polo).
مثلا شكرة زي iTunes ، فقبل إطلاقه كان المستهلكين بيحملوا الاغاني من الانترنت بطريقة غير قانونية، فخلقت استراتيجية المحيط الأزرق الخاصة بيها لما جعلت التحميل قانوني من عندها و بكده الفنانين و المستهلكين استفادوا و بشكل قانوني. و بدأت من خلال منصتها انها تبيع الأغاني بشكل رسمي و قدرت تسيطر علي سوق منصات الاغاني الرسمية لسنوات كتيرة جدا.
و كذلك شركة Netflix قدرت من خلال تغيير خطتها الاستارتيجية و انها اشتغلت في انتاج الاعمال الفنية في انشاء سوق جديد بيحقق استراتيجية المحيط الأزرق.
علي سبيل المثال مرة تانية :
لو جيبنا عدد من اسماك القرش في بركة مثلا، و سيبناهم يقتلوا بعض، هاتلاقي ان البركة اتحولت للون الأحمر، و لكن لو جيبنا سمكة القرش دي في بركة لوحدها مش هانلاقي اي قتال و هاتبقي البركة صافية.
استراتيجية المحيط الأزرق و المحيط الأحمر
استراتيجية المحيط الأحمر | استراتيجية المحيط الأزرق |
المنافسة في نفس السوق. | إنشاء سوق جديد لا جدال فيه. |
تتنافس العديد من الشركات مع بعضها البعض في السوق الحالي. | شركة واحدة تهيمن على السوق الجديد. |
التغلب علي المنافسية و القتال بشراسة | لا يوجد منافسة شرسة |
تتبع الشركة كلاً من التكلفة والتميز. | تختار الشركة بين التكلفة والتميز. |
المفاصلة بين السعر او التكلفة | كسر قاعدة المفاضلة بين السعر او التكلفة |
استغلال الطلب الحالي | خلق طلب جديد |
ركز على المنافسين في صناعتها. | التركيز عبر الصناعة البديلة. |
تنوي تقديم خدمة أفضل للمشترين. | أعد تعريف مجموعة المشترين. |
ركز علي العملاء الحاليين | ركز على العملاء الجدد. |
السوق موجود بالفعل | بحاجة إلى إنشاء سوق جديد. |
علي سبيل المثال: Ryanair and Air Asia Airlines. | علي سبيل المثال Netflix, Canon, and iTunes. |
الفرق بين استراتيجية المحيط الأحمر و المحيط الأزرق:
1- التركيز علي العلملاء الحاليين مقابل التركيز علي العملاء الجدد:
تركز معظم الصناعات علي جذب عملاء جدد ليها لبيع المزيد من المنتجات و الخدمات في استراتيجية المحيط الاحمر، و بالتالي فهما بيكزوا علي العميل الحالي للاستفادة من بيع منتجات و خدمات ليه.
في المقابل، في استراتيجية المحيط الأزرق، تحاول الصناعات تغيير نمط العمل لاعطاء شيء جديد للعملاء، و بتطور خدمات و منتجات جديدة للعملاء اللي مش ليهم صلة اصلا بمنتجات الشركة، فالشركة هنا بتتوسع و بتخلق طلبات جديدة لشريحة جديدة من العملاء.
2- المنافسة في اسواق حالية، مقابل انشاء اسواق جديدة:
من منظور استراتيجية المحيط الأحمر ، تتعامل الصناعة مع العملاء حيث تكتسب بعض الصناعات المزيد من العملاء ، وتفقد بعض القطاعات الأخرى العملاء. إنهم يقومون بأعمال تجارية بين نفس العملاء ويتنافسون مع بعضهم البعض للحصول على المزيد من العملاء. ستكسب الشركة المزيد من المال إذا تمكنت من جلب المزيد من العملاء إلى مظلتها.
لا تشير استراتيجية المحيط الأزرق أبدًا إلى أن الشركة تتنافس لأنها تصنع سوقًا جديدًا لا جدال فيه. المنتج والخدمة فريدان ؛ لذلك ، لن تأتي أي شركة لتنافسك. لذلك ، فإن هذه الإستراتيجية تخلق سوقًا بلا منازع لخدمة عملائها.
3. تغلب على المنافس في مقابل جعل المنافس مش موجود اصلا:
يجب أن تكون المنافسة موجودة في سوق الشركة التي تتبع استراتيجية المحيط الأحمر. يتنافسون مع بعضهم البعض لبيع المزيد من المنتجات والخدمات لزيادة هوامش الربح. لذلك ، يعتزمون دائمًا التغلب على المنافسين من خلال سياسة التسويق وجودة المنتج والخدمات.
تجعل استراتيجية المحيط الأزرق المنافسة غير متاحة لأنها لا تحتاج إلى التنافس مع الصناعات الأخرى لبيع المنتجات والخدمات. يصنع سوقًا جديدًا لهذه الصناعة.
النقاط الرئيسية الثمانية لاستراتيجية المحيط الأزرق
النقاط الرئيسية الثمانية لاستراتيجية المحيط الأزرق هي كما يلي ؛
1- إنها تستند إلى البيانات.
2- إنها تسعى إلى التمايز والتكلفة المنخفضة.
3- يخلق المحيط الأزرق مساحة سوق لا جدال فيها.
4- يمكّنك من خلال الأدوات والإطار.
5- توفر استراتيجية المحيط الأزرق عملية خطوة بخطوة.
6- يزيد من الفرص مع تقليل المخاطر.
7- يبني المحيط الأزرق أيضًا التنفيذ في إستراتيجية.
8- يوضح لك كيفية إنشاء نتيجة مربحة للجانبين.
إرسال تعليق