20 مصطلح في التسويق الالكتروني لابد أن تعرفهم

 

20 مصطلح عن التسويق الالكتروني يجب معرفتها



هناك الكثير من المصطلحات التسويقية المتداولة هذه الأيام و ممكن يكون من الصعب فهمها كلها و خصوصا لو مبتدأ في التسويق، فاحنا هانقولك في المقال ده اكتر 20 مصطلح بيتم استخدامهم في التسويق و خصوصا التسويق الالكتروني تحديدا.
لان المفروض انك تعرف الـ" ماذا" (ايه معني الاختصار)  و الـ "لماذا" (بيستخدم في ايه الاختصار). و بيكون سهل نوعا ما انك تعرف يعني ايه الاختصار او المصطلح ده و لكن في كتير من الاوقات مش بتعرف هو بيتستخدم امته و ليه و بيعمل ايه . 


أكثر 20 مصطلح في التسويق الالكتروني يجب معرفتها لكل مسوق

1- معدل التحويل - Conversion Rate

معدل التحويل هو النسبة المئوية للعملاء او العملاء المحتملين اللي بياخدوا اجراء معين، ممكن يكون الإجراء ده عبارة عن فتح بريد الكتروني، او اشتراك في عرض او اجراء عملية شراء، و علشان احنا بنركز في جهودنا التسويقية علي اجبار العميل علي اتخاذ الخطوة التالية في مسار تحويل المبيعات، فان معدل التحويل يعتبر من أهم المقاييس الضرورية في المجال.
مثلا : بعد البحث و الدراسة وجدنا ان موقع(س) يحقق نسبة تحويل للعملاء بالمبيعات بنسبة 10% من إجمالي عدد العملاء المحتملين.


2- الدفع Push Marketing

و ده بيكون من خلال ارسال رسالة إلي الجمهور المستهدف سواء عملاء حاليين او محتملين  من خلال إعلان او وسيلة أعلان معينة. 
مثلا زي الـ Push Notification اللي بيتم ارسالها للعملاء اللي تواصلت معاك او اشتركت في موقعك او حملت التطبيق. 
كمان مكن تكون حملات إعلانية عن طريق الراديو او التليفزيون او إعلانات حملات بريد الكتروني او الإعلانات علي الطرق.

3- السحب Pull Marketing 

اللي بيطلق عليها بردو الـ Inpound marketing و دي بتكون عبارة عن الجهود او الطرق التي تقوم بجذب الجمهور لتحقيق المبيعات في النهاية، الجهود دي ممكن تكون عبارة عن مقالات عن نصائح او توعية او شرح و الهدف منها جذب الجمهور المستهدف لموقعك او متجرك لتحقيق عملية بيع في النهاية. 
مثلا علي هذا : 
تحسينن محرك البحث (SEO) عبر وسائل التواصل الاجتماعي علشان تظهر فيها بشكل اسرع و افضل و تحسن فرصك في الظهور أمام العميل المستهدف. 

4- اكتساب العملاء Customer acquisition

هو جميع الانشطة للمبيعات و التسويق التي يحصل عليها العميل، فهو المجهود المبذول في تعريف و تثقيف و تقديم الخدمة للعميل لكي تكتسبه كعميل لدي موقعك او خدمتك او متجرك. 

5- تكلفة اكتساب العميل Customer acquisition cost (CAC)

هي التكلفة التي تتحملها لكي تكسب عميل جديد، و يمكنك حسابها بالطريقة التالية: 
مصروف المبيعات و التسويق ÷ إجمالي عدد العملاء = قيمة اكتساب عميل CAC
تعتبر تكلفة اكتياب العميل مهمة جدا مع (قمة عمر العميل - Customer acquisition cost (CAC)) لانها بتعرفك الربح المحتمل من العمل اللي انت بتقوم بيه سواء مجهود او مصاريف. 

6- قيمة عمر العميل Customer lifetime value (CLV)

هنا القيمة الناتجة عن المعادلة او المفهوم ده بقيمة الإيراد او المكاسب اللي العميل بيحققها للنشاط بتاعك. و ممكن كمان تشير إلي قيمة العميل مدى الحياة (lifetime customer value (LVC)). 
في عدة طرق علشان تحسب و لكن ابسطها هي : 
متوسط مبلغ الشراء × تكرار المشتريات × عمر العميل في الشركة = CLV

و هاقولك بعض القواعد الاساسية اللي تقدر من خلالها تحلل تكلفة الاحتفاظ بالعميل 
اذا كان CLV  مقسوم علي CAC إعلي من واحد صحيح ، فإن كل عميل إضافي يكلفك فلوس زيادة. 
اذا كان CLV  مقسوم علي CAC اقل من واحد صحيح، فإن كل عميل إضافي بيزود مكسبك. 

و بشكل عام لو كان الـ CAC يمثل ربع او ثلث الـ CLV فده مؤشر كويس انك بتكسب و لو اقل من كده يبقي انت مش بتستثمر كويس في اكتساب عملاء جديدة. 

7- تحسين محركات البحث Search engine optimization (SEO)

و ده من أكتر المصطلحات المستخدمة في التسويق و خصوصا التسويق الالكتروني. و هو ببساطة عمليات زيادة و جودة حركة موقعك الالكتروني في عمليات البحث الغير مدفوعة علي الانترنت.
او هو تهيئة موقعك الالكتروني لتحسين فرص ظهورك في اوائل نتائج البحث علي المحركات المختلفة. و طبعا ده لا يشمل البحث المدفوع او SEM - Serach Engine Marketing.

8- التسويق عبر محركات البحث Search engine marketing (SEM)

و ده بيكون عن طريق حملات إعلانية لزيادة الحركة علي موقعك باستخدام طرق تحسين محركات البحث عن طريق الإعلانات المدفوعة. 
ببساطة التسويق بمحركات البحث او SEM = نتائج البحث المدفوعة + SEO

9- صفحة نتائج محركات البحث Search engine results page (SERP)

من اسمها هي لاصفحة اللي بتظهر فيها نتائج البحث اللي بيشوفها المستخدم عند كتابة كملت للبحث عنها. 
و بشكل عام كل ما كنت بتظهر في اول صفحة من نتائج البحث بشكل اكتر كل ما زاد قيام المستخدم بالضغط علي النتيجة.

و من هنا هانبدأ نتكلم عن مصطلحات اغلبنا شافها و بيستخدمها في التسويق و في الغالب في إعلانات الفيس بوك. 

10- الانطباع Impression

و في الغالب بيستخدم المصطلح ده في الإعلانات المدفوعة علي الانترنت، و هو عدد مرات ظهور الاعلان علي الشاشة بغض النظر عن ظهوره لنفس المستخدم أم لا. 
و ده بيتم استخدامه في حساب نسبة الضغط علي الاعلان مقابل الظهور (CTR - Click Through Rate) 

11- نسبة الضغط إلي الظهور CTR - Click Through Rate

هي النسبة المئوية للضغط اللي بتحققها حملة إعلانية مدفوعة بالنسبة لعدد مرات الظهور. و غالبا لو النسبة مرتفعة (الضغط مقابل الظهور) فده دليل علي ان الحمل الإعلانية تؤدي نتائج كويسة و الجمهور بيتفاعل معاها كويس. و دي طريقة حسابها بتكون : 
عدد الضغط (النقر) علي الاعلان ÷ إجمالي مرات الظهور للإعلان)× 100 = النسبة المئوية للظهور.

مثلا: لو بعمل إعلان و عمل 5 ضغطات (نقرات) و 500 مرة ظهور، فنسبة الضغط مقابل الظهور هي 1% 
(5÷500)×100 = 1

12- التكلفة لكل الف Cost per mille (CPM)

هي واحدة من مفاهيم التسويق اللي بتستخدم مصطلح لاتيني و هو MILE و معناه "الف" 
و هو بيعني تكلفة ظهور الإعلان لكل الف (1000) مستخدم. 

13- تكلفة النقرة (الكليك) Cost per click (CPC)

هو واحدة من اشهر و اكتر المصطلحات استخداماً في الحملات الإعلانية المدفوعة، و هي التكلفة لكل 1000 ضغطة علي الإعلان بتاعك و دي في أغلب الاوقات اللي بيتم محاسبتك عليها في الحملات الإعلانية المدفوعة. 
و من اشهر المواقع اللي بستخدم الطريقة دي هي Facebook و Google .

14- إدارة علاقات العملاء Customer relationship management (CRM)

و هي العمليات اللي بتعملها لامؤسسة لبناء علاقات مع عملائها و تعزيزها. 
بالنسبة لينا كمسوقين يعد برنامج CRM من اهم البرامج اللي بنحتاجها، لان من خلاله نقوم بإدارة جهات اتصال العملاء و تحليل المبيعات و تنسيق العملاء و العملاء المحتملين و اعداة استهدافهم إن تطلب الأمر. 

15- نظام إدارة المحتوى Content management system

نظام إدارة المحتوى (CMS) هو نوع من البرامج المصممة لتبسيط عملية إنشاء موقع ويب ونشر المحتوى. يمكن أن يساعد برنامج CMS ، مثل منصة WordPress المشهورة جدًا ، في تبسيط كل شيء من إدارة المحتوى إلى تحسين محركات البحث ، إلى إدارة المستخدم.

16- تحليلات التسويق Marketing analytics

تسير تحليلات التسويق والتسويق الرقمي جنبًا إلى جنب. تحليلات التسويق ، أو تحليلات التسويق الرقمي ، هي نهج يعتمد على البيانات لقياس فعالية التسويق. باستخدام جهات تسويق البيانات التي يمكن التقاطها من وسائل التواصل الاجتماعي ونماذج الويب والوسائط الأخرى ، يمكن لتحليلات التسويق تمكين الرؤى التي تجعل الحملات المستقبلية أكثر فعالية.

17- معدل الارتداد Bounce rate

معدل الارتداد هو نسبة عدد المستخدمين الذين "يرتدون" بعد زيارة موقع الويب الخاص بك. "الارتداد" هو زيارة إلى موقعك لا تتضمن زيارة المستخدم لأية صفحات أخرى أو اتخاذ أي إجراءات أخرى. أي أنهم يهبطون على صفحة واحدة ويغادرون.

معدل الارتداد المنخفض أفضل من معدل الارتداد المرتفع ، لكن هذا جزء آخر من المصطلحات التسويقية حيث يكون السياق مهمًا حقًا. على سبيل المثال ، يمكنك أن تتوقع أن يكون للإصدارات الصحفية وصفحات الاتصال وصفحات المنتج معدلات ارتداد مختلفة بشكل كبير. بعد كل شيء ، من المحتمل أن يكون المستخدم قد هبط على تلك الصفحات لأسباب مختلفة جدًا.

18- العائد علي الاستثمار Return on investment (ROI)

هو النسبة المئوية للعائد علي استثمار معين، فقد يكون العائد من حملة إعلانية (مصاريف الحملة في مقابل العائد او البيع).
 هناك الكثير من المقاييس الخاصة بالتسويق التي ستصادفها أثناء عملك خلال عملية التسويق ، فمن المهم عدم إغفال الأساسيات ، مثل عائد الاستثمار.
العملية دي بتكون صعبة  لو مفيش ادوات تساعدك تعرف نتائج حملاتك الإعلانية و العائد منها علي شركتك او علي المبيعات. و مع ذلك في العديد من البرامج او المواقع اللي بتساعدك تعرف تصرفات الجمهور و طلباتهم و عمليات الشراء و تحديد العائد من حملاتك الإعلانية او الايميلات المرسلة للعملاء من خلال Mailchimp مثلا. 

19- اختبار أ / ب  - A/B Test

هي اختبارات يتم فيها اختبار نسختين مختلفتين من نفس الشيء وقياس مدى فعاليتهما. في عالم التسويق الرقمي ، غالبًا ما يكون "الشيء" الذي يتم اختباره عبارة عن صفحة ويب أو حملة إعلانية أو حملة بريد إلكتروني أو إعلان رقمي أو نموذج اشتراك.
و في هذه الطريقة بيتم اختبار حملتين لهم نفس الهدف و نفس كل شيء مع اختبار متغير واحد فقط و ليكن مثلا (صورة او فيديو او CTA او نص معين. 

20- تجزئة العملاء Customer segmentation

عملية تصنيف العملاء وتقسيمهم بناءً على معايير مختلفة. الهدف من تقسيم العملاء هو تمكينك من تجميع العملاء بناءً على احتياجاتهم واهتماماتهم وميزانيتهم بالإضافة إلى قيمتها المحتملة لعملك.
من خلال تقسيم معلومات الاتصال بالعميل بشكل صحيح ، يمكنك إرسال معلومات أكثر استهدافًا ومفيدة والتي من المرجح أن يجدها عملاؤك مقنعة. على سبيل المثال ، يعد التقسيم المناسب للعملاء جزءًا كبيرًا من إنشاء رسالة بريد إلكتروني فعالة. يمكنك أيضًا زيادة معدلات التحويل وعائد الاستثمار التسويقي الإجمالي

Bonus

21 - زر الضغط او التحويل CTA - Call To Action

هي عبارة تحث المستخدم علي اتخاذ اجراء معين . فهي مصطلح تسويقي لأي تصميم يحث على الاستجابة الفورية أو يشجع على البيع الفوري. غالبًا ما يشير CTA إلى استخدام الكلمات أو العبارات التي يمكن دمجها في نصوص المبيعات أو الرسائل الإعلانية أو صفحات الويب ، والتي تجبر الجمهور على التصرف بطريقة معينة.
من امثلتها "حمل الآن" و "اعرف اكتر" او "ارسل رسالة" او "اتصل الآن".

إرسال تعليق

شاركنا تعليقك (0)

أحدث أقدم